skip to Main Content

Grote respons op verkeersplan Sint Pancras toont betrokkenheid vanuit drie gemeenten. ’Zij zijn de deskundigen’

Bron NHD: Arie Booy –>

Ingenieursbureau Sweco heeft een flinke kluif aan de reacties op het verkeersplan Sint Pancras. Naast de 3 petities tegen het fietspad naar Alkmaar-Noord zijn er nog ruim 100 andere zienswijzen ingediend.

Wethouder Nils Langedijk kan met vreugde constateren dat het onderwerp leeft in het dorp. ,,Wij kregen van de inwoners de opdracht om wat aan de verkeerssituatie te doen”, zei hij toen de inspraakronde van start ging. ,,Maar dan wel samen met de bewoners natuurlijk. Want zij zijn de deskundigen.” Inmiddels is de inspraak gesloten en worden de reacties op een rij gezet.

De deskundigen blijken niet alleen in Sint Pancras te leven, maar ook in de Vroonermeer. Vanuit deze Alkmaarse woonwijk werd namelijk massaal geageerd tegen de nieuwe fietsverbinding. Voorals het feit dat dit pad deels over het natuurrijke Kossenland moet lopen, roept weerstand op. Echter, ook voor andere delen van Langedijk en zelfs fusiepartner Heerhugowaard, zal het Verkeersplan consequenties hebben.

Drijvende kracht

,,Het fietspad langs de Gedempte Veert loopt namelijk door tot in Heerhugowaard. Ik ben benieuwd wat daar gebeurt als het deel van Langedijk geschrapt wordt”, zegt Dorien Tamis. Zij is samen met twee andere dames de drijvende kracht achter de petities waar uit blijkt dat bijna 900 inwoners van het gebied zich tegen het nieuw aan te leggen fietspad keren. Samen met Astrid Vreugdenhil ging Tamis de lijsten met honderden handtekeningen aanbieden bij wethouder Langedijk.

(Tekst gaat door onder de foto)

Wethouder Nils Langedijk: ,,Inwoners zijn de deskundigen.”
© Archieffoto

Plezierig

Tamis: ,,Er konden maar liefst 768 handtekeningen aan Langedijk overhandigd worden, per brief had de gemeente nog eens 100 commentaren ontvangen. Na de overhandiging hadden we een uitvoerige, en zelfs plezierige, discussie over het gebrek aan een breder, en integraal opgezet groenbeleid vanuit de gemeente. Wethouder Langedijk verklaarde dat ook hij daar een groot voorstander van zou zijn, om meer groene ruimte te creëren voor een verscheidenheid aan planten, dieren en insecten. In de toekomst zou hij meer burgerparticipatie op dit gebied zeker toejuichen”, vat Dorien Tamis het gesprek met de bestuurder samen.

Omstreden

De vraag is nu wat er met het omstreden fietspad gebeurt. In het plan voor Sint Pancras wordt de route van de Gedempte Veert naar station Alkmaar-Noord genoemd als onderdeel van een netwerk dat ruim baan geeft aan (brom)fietsers met als oogmerk dat er minder in de auto gestapt wordt. Een verbinding met als eindpunt het station klinkt logisch, maar wat als die verbinding niet gemaakt kan worden? Daarnaast ligt er volgens de tegenstanders al een alternatief voor fietsers.

Definitief

Namens de gemeente zegt woordvoerder Ron van der Velden: ,,Voor het verkeersplan Sint Pancras blijven we het proces volgen dat wij met de inwoners hebben afgesproken. Inhoudelijk betekent dit, dat ingenieursadviesbureau Sweco de vele reacties en aangedragen alternatieven – zo ook de petities – nu doorneemt en laat meewegen in het definitief advies aan het college van Langedijk. Het college neemt op basis van dat advies in maart een besluit over de voorgestelde verkeersmaatregelen in Sint Pancras.”